خانه / جشنواره / منزل امام رضا در مرو بازسازی شود

منزل امام رضا در مرو بازسازی شود

*🌹۲۵ ذی القعده*

*🔴حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سوی مَرو*

♦️در این روز در سال ۲۰۰ هجری حضرت رضا علیه السلام از مدینه به سوی مَرو حرکت کردند. (۱)

♦️مامون رجاء بن أبی ضحّاک را برای آوردن حضرت مأمور کرد و به او دستور داد که حضرت را از راه اهواز بیاورد و از طریق کوفه و قم عبور ندهد.

♦️هنگامی که خواستند حضرت را به طرف خراسان حرکت دهند داخل مسجد رسول خدا صلّی الله علیه و آله شد تا با آن حضرت وداع کند و این کار را چند مرتبه انجام داد و هر بار کنار قبر شریف می رفتند و بر می گشتند صدای مبارک به گریه و ناله بلند بود.

جلو رفتم و سلام عرض کردم.

♦️حضرت فرمود :فلانی ! مرا زیارت کن چه اینکه من از جوار جدّم رسول خدا صلّی الله علیه و آله به طرف خراسان می روم و در غربت می میرم و در جنب هارون دفن می شوم.

♦️من هم به طرف طوس حرکت کردم تا اینکه حضرت به شهادت رسیدند و در جنب هارون دفن شدند. (۲)

♦️حضرت رضا علیه السلام می فرمایند :هنگامی که خواستم از مدینه خارج شوم خانواده ام را جمع کردم و آن ها را امر کردم که بر من گریه کنند به گونه ای که صدای آنان را بشنوم. بعد ۱۲۰۰۰ دینار بین آنان تقسیم کردم و گفتم :همانا من به نزد زن و فرزندم باز نخواهم گشت. (۳)

📚 منابع :

۱٫ مستدرک سفینه البحار : ج ۸، ص ۵۵۶٫ وقائع الشهور : ص ۲۱۷٫
۲٫ عیون اخبار الرضا علیه السلام : ج ۲، ص ۲۱۷٫ بحار الأنوار : ج ۴۹، ص ۱۱۷٫
۳٫ همان : ج ۱، ص ۲۳۵٫ و …

*🌺 روز «دحو الارض» زمانی است که رحمت خدا در آن نازل مى‏‌شود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد.*

🌺 «دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، است و این نعمت بزرگی است که خداوند بر بشر ارزانی داشت که آگاهی از این نعمت خود اولین عبادت این روز است زیراآگاهى از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است.

🌺در روایات زیادى آمده است که در بیست و پنجم ذى القعده کعبه نصب گردیده ، زمین گسترده شده ، آدم پایین آمده ، خلیل و عیسى (علیهما السلام ) متولد شدند و رحمت پخش شده است ..

🌺اصطلاح «دحو الارض» از دو کلمه «دحو» به معنای گسترش دادن و «الارض» ترکیب شده است که این مرکب «‌دحوالارض‌» به معنای گستراندن زمین است.

🌺مراد از دحو الارض بیرون آمدن خشکی‌های گسترده زمین از زیر آب است. بنابر برخی روایات و منابع کهن اسلامی، زمین در ابتدا زیر آب بوده است و سپس خشکی‌ها از آب سر برآورده‌اند. روز بیرون آمدن خشکی‌ها یا روز آغاز آن روز دحو الارض نامیده شده است. بنابر برخی روایات تاریخی ، نخستین جایی که از زمین سر برآورد،مکه وکعبه بوده است.

🌺در کتاب‌های ادعیه برای روز دحو الارض اعمالی ذکر کردند؛ «‌روزه این روز که کفاره هفتاد سال است و جز روزه‌هایی است که اهل بیت سفارش کردند، غسل، خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر، در هر رکعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ‏، سپس بگوید: یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ» و زیارت امام رضا (ع)

📚 ابن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۳۷۷، ج۲، ص۲۷-۲۹؛ طوسی، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱، ص۶۷۱ – ۶۹۹

‌🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
📶گروه نشریه عبرتهای عاشورا برای افراد جدیدی که خواستار عضویت هستند
👇👇 https://chat.whatsapp.com/Jiu2q0mpTqSAbMIoi2ri5l

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ماهان تیموری

ماهان تیموری ایران اباد

ماھان تیموری سردار آموزش سوشال مدیالو یکی از پیشگامان عرصھ علمی در ایرانماھان تیموری، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *